ACS- ja sekundaaripreventioapuraha myönnettiin Mikko Minkkiselle

Lääketieteellinen media/tiedote terveydenhuollon ammattilaisille

Suomen Kardiologisen Seuran hallitus on myöntänyt ACS- ja sekundaaripreventioapurahan Mikko Minkkiselle. Apurahan arvo on 12 500 euroa.

Tutkimusprojekti on osa isoa satunnaistettua tutkimusta nimeltään the iPOST2 trial (Ischemic POSTconditioning in STEMI2), jossa selvitetään sepelvaltimoiden pallolaajennuksen yhteydessä toteutettavan infarktisuonen verenvirtauksen toistetun estämisen (toistettu verenvirtauksen estävä pallolaajennus) vaikutusta kuolleisuuteen ja sydämen vajaatoiminnan kehittymiseen. Osatöissä on tarkoitus selvittää mm. infarktipotilaiden mikrosirkulaation käyttäytymistä paine- ja virtausmittauksin sekä selvittää sydämen MRI-löydöksiä infarktipotilailla, joilla esiintyy mikrovaskulaaritoiminnan häiriö.

Kardiologian erikoislääkäri, LT Mikko Minkkinen aloitti työskentelyn invasiivikardiologina ja tutkijana Kööpenhaminan yliopistollisessa sairaalassa syyskuussa tänä vuonna.

ACS- ja sekundaaripreventioapuraha luovutettiin Suomen Kardiologisen Seuran syyskokouksessa Helsingin messukeskuksessa torstaina 3.10.2019. AstraZeneca on apurahan taustatukija.

Lisätietoja:

Kardiologisen seuran puheenjohtaja, Essi Ryödi, TAYS Sydänsairaala,

puh. 03 311 67993, 050 4014 692. S-posti: essi.ryodi(at)sydansairaala.fi

Toimitusjohtaja Nina Ekholm-Wenberg, puh. 040 3301 209. S-posti: nina.ekholm(at)astrazeneca.com

AstraZeneca

AstraZeneca on yksi maailman johtavista sekä pienimolekyylisiä että biologisia lääkkeitä valmistavista yrityksistä. Se kehittää ja tuottaa tehokkaita ja korkealaatuisia reseptilääkkeitä, joista hyötyvät sekä potilaat että yhteiskunta. AstraZeneca toimii yli 100 maassa ja sen lääkkeitä käyttävät miljoonat potilaat ympäri maailmaa. www.astrazeneca.com

FI-5403-12-19